Ben Temizim Okulum Temiz Projesi

Ben Temizim Okulum Temiz Projesi

08.11.2022 343

"BEN TEMİZİM OKULUM TEMİZ"PROJESİ

 

PROJENİN ADI: Ben Temizim Okulum Temiz

PROJENİN KONUSU: Temel Eğitim kurumlarında okuyan öğrencilerin; kişisel temizlik, hijyen bilgi ve becerilerinin geliştirilmesi ve temiz çevre bilincinin oluşturulması.

PROJENİN GEREKÇESİ:

·        Kişisel hijyen kurallarının davranışa dönüştürülmesi bakımından en önemli dönem ilköğretim çağıdır. Çünkü kişisel hijyen davranışlarının küçük yaşlarda davranışa dönüştürülebileceği bir gerçektir.

·        Temizlik vücudun hastalıklardan korunması için en önemli uygulamalardan biridir. Temizlik aynı zamanda toplum içerisinde yaşamanın vazgeçilmez bir parçası,  kişisel ve sosyal sağlığın dayandığı temel noktadır. Vücut ve giyecek temizliğine önem verme bir uygarlık anlayışı olarak da kabul görmektedir.

·        Bölgemizdeki öğrencilerin kişisel temizlik ve çevre temizliği konusunda yeterli bilince sahip değillerdir.

·        Öğrenciler temizliği sadece kişisel temizlik olarak algılamaktadır.

·        Öğrenciler sınıf temizliği ve okul temizliğine yeterince dikkat etmemektedir.

·        Yapılan bilimsel araştırmalara göre dünyadaki ölümlerin % 44'ü enfeksiyonve parazitlerden kaynaklanmaktadır. Bu parazitler genel olarak insan parmak uçları ve dirseklerinde üreyip çoğalmaktadır. Vücudun bu bölümlerinde 2 ila 10 milyon arası bakteri bulunmaktadır. Bakteriler özellikle tuvalet sonrası temizlik yapılmadığında ve gerekli hijyen kurallarına uyulmadığında bulunduğu ortamda çoğalıp sayılarını 2 katına çıkarabilmektedir. Vücutta üreyen ve sağlığı tehdit eden bakteriler gerekli temizlik işlemi yapıldığında vücuttan uzaklaştırılabilir ve hijyenik bir ortam sağlanabilir. Yapılan araştırmalara göre İlköğretim çağındaki çocukların ellerini günde 4 kere yıkamaları, solunum yoluyla bulaşan hastalıkların % 24'ünü mide yoluyla bulaşan hastalıkların ise % 51'iniönlemektedir.El hijyeni; çocuklar için en tehlikeli hastalık olan ishal riskini %43 azaltmaktadır.Sadece el yıkayarak 5 yaş altı çocuklarda ishal ve zatürre ile ilgili enfeksiyonlar %50'den fazla azalmaktadır.

·        Okullarda sağlanan çevre standartları ve hijyen kuralları, çocukların sağlığının ve eğitimdeki başarısının önemli belirleyicisidir.

·        Çocuklar bir yılın yarıdan fazlasını okulda ve yakın çevresinde geçirmektedir. Çocuklarınfiziksel ve zihinsel gelişimleri bu çevreden önemli ölçüde etkilenmektedir.

·        Çocuklar okulda yüzlerce öğrenciyle temasta bulunmakta, aynı tuvaletleri ve kantini kullanmaktadır. Bu durum okula taşınan herhangi bir mikrobun yoğun transferine neden olmaktadırlar.

·        Başta grip olmak üzere; bulaşıcı hepatitler, döküntülü viral (solunum) enfeksiyonları, bağırsak parazitleri gibi birçok bulaşıcı hastalık, eğer dikkat edilmezse okul ortamında kişiden kişiye kolayca yayılabilir. Bu hastalıklar, sadece öğrencilerle sınırlı kalmaz, onlardan ailelerine ve tüm topluma yayılabilir. Bu bakımdan okullarda temizlik ve hijyen, toplum sağlığı açısından da çok önemlidir.

·        Binlerce çocuğumuzun okuduğu okullarda bulunan tuvaletlerin temiz ve bakımlı olması çocuklarımızın sağlığı ve güvenliği açısından büyük önem taşımaktadır. Okullar her konuda olduğu gibi temizlik konusunda da duyarlı ve örnek olmalıdır. Özellikle tuvalet temizliği gibi toplumumuzda eksik olan bir alanda okullarda verilecek eğitimin önemi büyüktür. Çünkü temizlik eğitimi ailede başlar ve okulda devam eder.

·        Tuvaletleri bakımsız ve temiz olmayan bir okulda verilecek eğitimin yarar sağlaması beklenemez. Çünkü çocuklar her konuda olduğu gibi temizlikte de, bulundukları ortamları model alırlar. Bu nedenle tüm okulların tuvaletleri temiz, hijyenik ve bakımlı olmalıdır. Temiz ve hijyenik olmayan tuvaletler insan sağlığını bozacak hastalıklara neden olmakta bu da öğrencilerin derslere devamsızlığı ile başlayan ve çeşitli olumsuzlukları beraberinde getiren bir süreci başlatmaktadır. Yaşanan bu durum sonucu öğrencinin eğitimdeki başarısı düşmektedir.

·        Temiz ve hijyen insanların topluluk halinde bulunduğu ortamlarda çok daha önemli bir konuma sahip olmaktadır. Eğitim kurumları öğrencilerin birlikte vakit geçirdiği ve temizlik ve hijyenin önem kazandığı ortamlardan biridir. Çocuklar hayatları boyunca örnek ve model alacakları davranışları bulundukları yakın çevreden ve iletişimde bulundukları kişilerden öğrenir. "Aile" çocuğun ilk karşılaştığı, "Okul" da ikinci karşılaştığı model ortamlardır. Bu nedenle, okuldaki ve evdeki eğitim ortamları önem taşımaktadır. Evdeki ve okuldaki tuvaletlerin de eğitim ortamına dönüştürülmesi gerekir.

PROJENİN HEDEFLERİ:

Ø  Temizlik ve insan sağlığı konusunda kalıcı farkındalık oluşturmak.

Ø  Kişisel temizlik ve çevre temizliği konularını küçük yaşlardan itibaren aile ve okul desteği ile kazandırmak.

Ø  Öğrencilere temizlikle ilgili verilecek uygulamalı eğitimler ile bilgi ve bilinç düzeyinin yükseltmek.

Ø  Temizliğin önemini tam anlamıyla kavramış ve davranış haline getirmiş,

Ø  Özbakım becerilerini kazanmış,temizliğini kendisi bilerek ve isteyerek gerçekleştirebilen,

Ø  Temizliğin önce kendi bedeninden sonra yakın çevresinden oluşması gerektiğini içselleştirmiş,

Ø  Beden ve yaşadığı çevreyi temiz tutamayan,yapılan temizliği koruyamayan bireylerin yaşamı olumsuz yönde etkilendiğini bilen öğrenciler yetiştirmek.

Ø  Okullardaki "Hijyen ve Tuvalet Temizliği" konulu eğitimlerin öğrencilerin %100'üne verilmesini sağlamak.

Ø  Öğrencilerin sınıflardaki, tuvaletlerdeki, okuldaki ve okul çevresindeki temizlik konusunda memnuniyet oranını artırmak.

Ø  Velilerin sınıflardaki, tuvaletlerdeki, okuldaki ve okul çevresindeki temizlik konusunda memnuniyet oranını artırmak.

Kaynak: https://eyyubiyeram.meb.k12.tr/